top of page

SVW Talks met Patrick Deltour

Bijgewerkt op: 16 dec. 2023

Na een aantal blanco jaren wordt dit jaar opnieuw werk gemaakt van onze Familiehappening. En daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Met grote dank aan onze drijvende kracht, Patrick Deltour. Hoog tijd voor een gesprekje met deze vrijwilliger pur sang.


Maar Patrick moet eerst nog snel iets regelen. Iets met rollen tafelpapier. En just, de chips moeten nog besteld worden. Je moet aan veel denken bij zo’n organisatie.


En, Patrick? Alles onder controle?

"Jazeker. De voorbereiding loopt. Nu nog vrijwilligers vinden voor de laatste shift. Vanaf 22u30 beginnen we al wat op te kuisen. Ook achter de toog moeten de glazen afgewassen worden. De Porseleinhallen moet nog de avond zelf kraaknet worden achtergelaten. Dat vraagt wel wat werk en het liefst verdeeld onder heel wat helpende handen."


Wanneer ga je tevreden zijn?

"Uiteraard als alles vlekkeloos verloopt. En als ik zie dat mensen zich amuseren en content zijn. Als ik er een getal op moet plakken dan zou ik toch graag 500 eters ontvangen. Ik ben niet meer ganse dagen op de club waardoor ik momenteel moeilijk kan inschatten hoe het zit met de samenhorigheid binnen onze jeugdploegen. Want ploegen waarbinnen de ouders goed overeenkomen, zien we dikwijls in grote getale op onze familiehappening. We zorgen er dan ook voor dat de ouders en spelers van elke ploeg kunnen samenzitten."


Je zit al een hele tijd in onze club. Vertel eens.

"Wel, mijn oudste zoon is er nu 32. Toen hij 8 jaar was, heb ik me geëngageerd bij SV Wevelgem City. Ik loop hier dus al een tijdje rond. Eerst als scheidrechter voor de wedstrijden van de Duiveltjes. En als speler van de reserven B (BEES). Waarmee we trouwens vijf maal kampioen zijn geworden (knipoog). En zoals dat dan gaat, werd ik op een dag gevraagd om in het jeugdbestuur te gaan."


Zo gaat dat inderdaad. Je hebt intussen al heel wat jeugdvoorzitters versleten.

"Inderdaad. En ook wat woelige jaren gekend. Maar toen de fusie met Gullegem stopgezet werd in 2005 hebben we met een fijne groep mensen opnieuw de draad opgepikt. Het was onder impuls van Paul Verhelst, die later ook jeugdvoorzitter werd, dat de Familiehappening werd uitgedacht. Hij organiseerde en ik fungeerde in de beginjaren als zijn rechterhand. Toen Paul stopte, nam ik over."


Hoe waren die eerste edities?

"In de eerste jaren serveerden we gebraden kip. Daarna schakelden we over naar beenhesp omdat we dat opeens aangeboden kregen door een gulle sponsor. De eerste events gingen toen door op onze voetbalsite. In de kantine, op het terras, in tenten rond ons gebouw. Het was meteen een groot succes. Dermate groot dat we op een bepaald moment beslisten om uit te wijken naar de Porseleinhallen. Alles werd toen gedaan door vrijwilligers. Van het klaarmaken tot serveren van de maaltijden. Je had haast een gans leger nodig om dat te kunnen bolwerken."


Ik herinner me inderdaad nog dat ik nog een schelletje beenhesp op m’n bord kreeg door toenmalig voorzitter Henk Louf. Het jaar daarop was het terug aan de gebraden kippen.

"Het succes groeide wat boven ons hoofd. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar een externe cateraar. Dat is toen Danny & Sabrina uit Moorsele geworden. Fantastische mensen waarmee het fijn samenwerken was. Met hen hebben we in coronatijden ook de Take Aways ontwikkeld. Het eerste jaar al meteen meer dan 1000 maaltijden verkocht. En dat verliep allemaal perfect."


Maar …

"Danny & Sabrina zijn gestopt met dergelijke events. Jammer. Maar een aantal ouders hadden intussen op een schoolfeest kennis gemaakt met Catering & Events Peter & Heidi uit Lauwe. En ze boften met de geserveerde maaltijden. Het eerste contact verliep meteen vlot. Alle vertrouwen dat het ook met hen top zal zijn."


Waarom doe je dit eigenlijk allemaal, Patrick?

"SV Wevelgem City heeft mij in al die jaren veel gegeven. Ik heb er veel vrienden aan over gehouden. Mijn zonen spelen hier intussen al een tijdje niet meer. Maar engagement verdwijnt niet zomaar hé.

En uiteraard is het belangrijk dat we hiermee een mooie cent kunnen binnenhalen voor de clubkas. Een club van dergelijke grootte in de lucht houden, is een grote uitdaging. Ook financieel. Een geslaagde Familiehappening is een mooie duw in de rug."


Wat is eigenlijk het moeilijkste aan zo’n organisatie?

"(Onmiddellijk). Vrijwilligers vinden. Zeker voor de laatste shift. Soms gebeurt het dat mensen die gingen helpen, na het nuttigen van menig gerstenat plots verdwijnen (lacht). Voor mijn welzijn is het nochtans belangrijk dat ik kan rekenen op heel wat helpende handen. Voor mij is die Familiehappening toch al gauw een werkdagje van 15 uur."


Bij deze dus een warme oproep: help Patrick. Hij gaat u eeuwig dankbaar zijn.

"En tombolaprijzen vinden. Ook dat is niet altijd evident. Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een hoofdprijs. Een tweede warme oproep dus … ."


Heb je voor jezelf een editie die er bovenuit steekt? Eentje waar je nu nog warm van krijgt?

"Ja. Die met die zanger. N.a.v. 10 jaar SV Wevelgem City. (Denkt even na). Rocco Granata. Nee. John Terra. Hij was het. We wilden eigenlijk Paul Severs maar die kon niet. Maar John Terra stak de Porseleinhallen in brand. Dat was genieten."


Inderdaad. Ik herinner me deze ook nog levendig… . Maar je bent binnen onze club niet alleen gekend als de bezieler van de Familiehappening hé.

"M’n strafste stoot was de organisatie van Challenge 521 in 2010. De reserven van Wevelgem en de BEES speelden toen in dezelfde reeks. Het plan was om tijdens hun wedstrijd de hoofdtribune te doen vollopen. 521 zitjes om exact te zijn. En dat lukte, ondanks de barre weersomstandigheden." (Lees meer over deze challenge via deze link)


Een mooi brokje nostalgie. Merci, Patrick voor jouw engagement. En heel veel succes met de organisatie. En laat ons misschien meteen gaan voor 521 eters 😉.



Jürgen Boone 9/11/2023



bottom of page